Novembris ir Latvijas mēnesis, kad tiek atzīmēta Lāčplēša diena un svinēta Latvijas Republikas proklamēšanas gadadiena. Novembris ir laiks, kad mēs īpaši pievēršamies domām par savu zemi un valsti, kad mēģinām to izzināt un par to uzzināt ko jaunu, kad veltām tai savus radošos darbus.
Visu novembri Daugavpils Zinātņu vidusskolā norisinājās pilsoniskuma nedēļas, kuru pasākumu mērķis bija sekmēt skolēnu lojalitāti un stiprināt piederības sajūtu Latvijai, rosināt skolēnu pilsonisku līdzdalību valsts norisēs, kā arī aktualizēt tādas caurviju prasmes kā sadarbība, pilsoniskā līdzdalība, jaunrade, digitālās prasmes.
Pilsoniskuma nedēļu norisēs iesaistījās gan pirmsskolas posma audzēkņi, gan 1.-12.klašu skolēni, Latvijas tēmai pievēršoties mācību stundās un rotaļnodarbībās, klases stundās, pasākumos skolā un ārpus tās. Svētku laiks sniedz iespēju paplašināt skolēnu pieredzi, Latvija ienāk katrā mācību priekšmetā un katrā stundā, skolas ēku un telpu rotājumos.
Latvijas svētku tēma bija skaidri sajūtama pirmsskolā: tika iekārtota zīmējumu izstāde “Es dzīvoju Latvijā”, vairākas grupas devās mācību ekskursijā “Daugavpils Māla mākslas centrs”, tika novadītas tematiskās nodarbības “Lāčplēša diena” un “Latvijas dzimšanas diena”, tika organizēts pasākums ar vecākiem “Latvijas dzimšanas diena” un 17.novembrī 3.ēkas pagalms izgaismojās akcijā “Iededz sveci par Latviju”.
Arī valodu stundās ienāca mūsu dzimtenes tēma. Latviešu valodas stundās pirmklasnieki radīja un rādīja “Burtu pasauli diagrammās”, 2.klašu skolēni zīmēja “Latvijas skaistākās vietas” un stāstīja par tām, 3.klases skolēni vizualizēja latviešu tautasdziesmas, 7.klašu skolēni runāja par slaveniem cilvēkiem Latvijā, 6.klašu skolēni piedalījās LVA konkursā “Mana Latvija”, un radītie darbi tika izstādīti skolā, 8.klašu skolēni izspēlēja Kahoot viktorīnu “Iepazīsti Latviju”, vidusskolēni latviešu valodas un literatūras stundās veidoja kolāžas “Vērtības”.
Angļu valodas stundās 11.klašu skolēni salīdzināja izglītības sistēmas dažādās valstīs un Latvijā, 9.klašu skolēni gatavoja prezentācijas par tēmu “Latvija ir maza valsts ar lielām personībām!”, 11.b klases skolēni, runājot par tēmu “Kā izmantojam infogrammas, lai attēlotu tendences?”, stāstīja par ceļojumiem pa Latviju, 10.klašu skolēni atklāja “Latvijas slavenības”, 12.klašu skolēni stāstīja par izciliem Latvijas zinātniekiem un politiķiem, 12.a klases skolēni sagatavoja īsas tematiskās prezentācijas par Latviju Fulbraita stipendiātei, ASV skolotājai Zoī, 8.b klasē notika stunda “Pilsonība”, kurā skolēni runāja par pilsonību un patriotismu, izmantojot daudzveidīgas domāšanas stratēģijas, nosakot cēloņu un seku sakarības.
Krievu valodas un literatūras stundās 1.klašu skolēni lasīja latviešu tautas pasaku, 11.-12.klašu skolēni veltīja piecrindi Latvijai un strādāja ar tekstu par Rīgu (N.Karamzins “Krievu ceļotāja pieraksti”), 6.klašu skolēni pievērsās tēmai “Mana Latvija”. Dažādas izzinošas spēles par Latviju tika piedāvātas pamatskolas posma skolēniem: 4.-5.klasēm – “Mana Latvija”, 8.klasēm – “Slaveni cilvēki Latvijā”, bet 9.klasēm – “No Latvijas vēstures”.
Latvijas tēma izpaudās vizuālās mākslas stundās: vidusskolēni meklēja Latvijas spēka zīmes dabā, 4.-6.klašu skolēni savos zīmējumos atklāja, kāda ir “Latvija manā sirdī”, 7.-8.klašu skolēni veidoja plakātus “Latvijas kultūras mantojums”. 9.klašu skolēnu zīmējumi atklāja, kāda ir “Mana Latvija!” un piedalījās “Kahoot!” spēlē par Latviju, 5.-6.klašu un 7.-8.klašu skolēni piedalījās vizuālās mākslas konkursā “Plakāts valsts svētkos 2022”.
Dizaina un tehnoloģiju stundās 2.klašu skolēni veidoja Latvijas karti, 3.klašu skolēni darināja saktas no dabas materiāliem, 7.klašu skolēni gatavoja koka ripas ar nacionālām zīmēm, 9.klašu skolēni veica pētījumu “Latviešu tautastērpi”, gatavoja plakātus un radošo darbu “Jaunavu vainags”.
Mūzikas stundās 1.-6.klašu skolēni dziedāja Latvijas valsts himnu, mācījās latviešu tautasdziesmas un autoru dziesmas par dabu, Latviju, noskaidroja informāciju par sava novada slavenākajām folkloras kopām, kapelām, uzzināja tautas muzikantu vārdus, uzvārdus, izjuta cilvēka rakstura īpašību un emociju atspoguļojumu mūzikā, savukārt 7.-9.klašu skolēni pievērsās latviešu ģimenes godiem, klausījās rokoperu “Lāčplēsis” un analizēja operas žanru, kā arī uzzināja par latviešu profesionālo mūziku un mūzikas pamatlicējiem.
Datorikas stundās 4.klašu skolēni veidoja zīmējumus par tēmu “Latvijas dzimšanas diena”, 6.klašu skolēniem skolā notika konkurss “Video par valsts svētkiem”, 7.b un 7.c klases skolēni veidoja video par valsts svētkiem.
7.-12.klašu skolēnu uzdevums sporta stundai bija sagatavot prezentāciju par Daugavpils 3.vidusskolas absolventi, titulēto pludmales volejbolisti Anastasiju Samoilovu (Kravčenoku).
Teātra mākslas stundās 6.klašu skolēniem tika organizēts konkurss “Mana Latvija”.
Sociālo zinību un vēstures stundās 4.-5.klašu skolēniem notika Kahoot viktorīna “Mana Latvija”, bet 6.klašu skolēniem – “Patriotu viktorīna”.
4.-6.klašu skolēniem bija iespēja piedalīties Kahoot konkursā “Pasakainā Latvija”. 4.klašu skolēni aizrautīgi piedalījās interaktīvajā matemātikas spēlē “Daugavpils skaitļos”.
Arī klases stundās uzmanība tika pievērsta Latvijai: 3.a klases skolēniem notika klases stunda “Latvijas valsts svētki, to svinēšana”, 7.-9.klašu skolēniem tika piedāvāta erudīcijas spēle “Mūs vieno Latvija”, bet vidusskolēniem – erudīcijas spēle “Mana Latvija, Tava Latvija, Mūsu Latvija”, 11.b klases skolēni iepazinās ar Latvijas filmu klasiku.
9.klašu skolēni noklausījās kampaņas “Es, Tu un Satversme” piedāvāto tieslietu ministra padomnieka Alda Bukša vieslekciju.
Izglītojoši šo nedēļu laikā varēja pavadīt arī starpbrīžus, jo uz kabinetu durvīm varēja atrast norādes uz spēlēm: 7.-12.klašu skolēni spēlēja kvadrātkodu spēli “Cilvēki – Latvijas vārda nesēji”, bet 4.-6.klašu skolēni iesaistījās kvestā “Izzināsim Latviju!”
Skolēni piedalījās arī vairākos ārpusstundu pasākumos. Vienības nama Koncertzālē notika koncertlekcija “Lāčplēša diena”, kuras apmeklēšanu nodrošināja programma “Latvijas skolas soma”. Bērniem un jauniešiem saistošā veidā bija iespēja iepazīt Latvijas vēstures un kultūras norises. Lekciju apmeklēja vairāku 3.-11.klašu skolēni, kuri atzina, ka pasākums bija gan izglītojošs, gan interesants. Programmas “Latvijas skolas soma” piedāvāto Latvijas Nacionālā vēstures muzeja tiešsaistes muzejpedagoģisko nodarbību “Latvijas Republika. 1918.–1940. gads” apmeklēja 11.-12.klašu skolēni, bet dokumentālo filmu “No ghetto līdz olimpiskajam zeltam” noskatījās 9.-10.klašu skolēni.
7.-8.klašu skolēnu komanda piedalījās konkursā “Manai mīļai Latvijai”, kas notika PIKC “Daugavpils Tehnoloģiju un tūrisma tehnikums”. 6.-8.klašu un 9.-12.klašu komandas piedalījās Lāčplēša dienas skolēnu fotorogainingā, ko organizēja brīvā laika klubs “Sudraba avoti”.
Mūsu skolas 9.-12.klašu skolēnu un pedagogu nesto lāpu gaisma ieplūda pilsētas kopīgā gājiena straumē 11.novembrī, izgaismojot ielas un tad – Vienības laukumā – Latvijas kontūru.
Pilsoniskuma nedēļu pasākumu kulminācija bija 17.novembrī skolā notikusī vienotā klases stunda “Mana Latvija” un svinīgā līnija visiem skolas izglītojamajiem. Pilsētā 18.novembrī notiek dažādi pasākumi, kuros skolas audzēkņi ar ģimenēm aicināti piedalīties, daudziem noteikti mājās tiks klāts svētku galds, tā turpinot svinēt Latvijas dzimšanas dienu.
Lai arī visi svētki paiet, taču cieņa, patriotisms un dzimtenes mīlestība var izpausties arī ikdienā, kad katrs veic savus darbus un pienākumus pēc labākās sirdsapziņas, tā darot Latviju aizvien skaistāku un stiprāku!
Informāciju apkopoja:
Daugavpils Zinātņu vidusskolas
izglītības metodiķe
Anita Pleša