Septembris Latvijā nav tikai rudens sākums — tas ir arī Dzejas dienu mēnesis, kad dzeja iznāk no grāmatām un nonāk ielās, parkos, skolās, bibliotēkās un sirdīs. Šī tradīcija Latvijā aizsākās jau 1965. gadā, godinot Raini viņa dzimšanas dienā — 11. septembrī. Šogad aprit 160 gadi kopš Raiņa dzimšanas, un tas piešķir Dzejas dienām 2025. gadā īpašu nozīmi.
Laika posmā no š.g. 18. līdz 26. septembrim Daugavpils Zinātņu vidusskolā norisinājās latviešu valodas nedēļa “Katram mākonim ir zelta maliņa”. Šīs nedēļas aktivitātēs tika iesaistīti gan mūsu mazākie, pirmsskolas audzēkņi, gan visi 1.-12. klašu skolēni.
Latviešu valodas nedēļas mērķis bija ieinteresēt bērnus dzejā, rosinot viņus iedziļināties valodas skaistumā, ritmā un izteiksmes iespējās. Šīs aktivitātes palīdzēja bērniem ne tikai tuvāk iepazīt latviešu dzeju un autorus, bet arī attīstīt radošo domāšanu, valodas izjūtu un vēlmi pašiem radīt. Dzeja šajā nedēļā tika atklāta kā dzīva un saistoša pieredze — nevis kā kaut kas sarežģīts vai tāls, bet kā spēle ar vārdiem, sajūtām un tēliem, kas katram bērnam ļauj atklāt savu balsi un izteiksmes veidu.
Aizsākās nedēļa 18. septembrī ar jauku un sirsnīgu ciemiņu no Ilūkstes – Inesi Sarbaju. Inese ir gan savu grāmatu autore, gan ilustratore. 1. un 3. klašu skolēniem bija iespēja uzzināt, kā Inese kļuva par rakstnieci, kā viņai patika sacerēt dzejoļus pieaugušajiem, kā sākusi sacerēt dzejolīšus un stāstiņus saviem mazbērniem. Stāstiņi krājušies, un Inese katram stāstiņam zīmēja savas ilustrācijas. Tā pamazām sanākušas skaistas grāmatiņas, kuru varoņi ir gan dzīvnieciņi, gan rūķīši, ar kuriem notiek visdažādākie notikumi un arī blēņas.

Šoreiz Daugavpils Zinātņu vidusskolas pirmsskolā ievērojamā latviešu dzejnieka un rakstnieka Raiņa jubileja tika atzīmēta ar dažādām aktivitātēm, kurās iesaistījās bērni kopā ar vecākiem. Bērniem tika uzdots kopā ar ģimeni atrast mūsu pilsētā – Daugavpilī – Raiņa ielu. Dažiem bija iespēja doties arī nelielā ceļojumā ārpus pilsētas – apciemot Raiņa māju Berķenelē, kas kļuva par īpaši skaistu un izzinošu piedzīvojumu kopā ar vecākiem.
Bērni klausījās pārveidoto lugu „Zelta zirgs”, uzzīmēja to, kā paši izprata lugas saturu un tēlus. Tas bija radošs process, kurā katrs varēja izpausties. Dažiem bērniem tika dots īpašs mājas darbs – iemācīties Raiņa dzejoļus un tos arī ilustrēt. Tā bērni ne tikai attīstīja valodas prasmes, bet arī mācījās radoši atspoguļot dzejas būtību. Pirmsskolas 7. grupas audzēkņi iepazinās ar Raiņa dzeju. Grupas audzēkņi ar interesi klausījās Raiņa dzejoli “Čir” un piedalījās dzejoļa teatralizēšanā. Ar skolotājas palīdzību sadalīja lomas un iejutās putniņu, rudens lapiņu un saulītes lomās. Bērni bija ieinteresēti un priecīgi iepazīt Raiņa dzeju.
Mazie pētnieki izzināja dramaturga biogrāfiju un ar sajūsmu klausījās bērnudārznieka māmiņas Olgas uzstāšanos ģitāras pavadījumā. Olga iepazīstināja bērnus ar mūzikas instrumentu – ģitāru – un ļoti skaisti un aizrautīgi izdziedāja dzejoļu krājumu “Putniņš uz zara”.
Pirmsskolas grupas “Pūce” audzēkņi devās ekskursijā pie Raiņa pieminekļa, kas atrodas pie Daugavpils Universitātes. Skolotāja bērniem lasīja Raiņa dzeju, bet paši bērni pie pieminekļa nolika ziedus. Rainis ne tikai rakstīja dzejoļus, bet arī atgādināja, ka sapņi un mīlestība ir ļoti svarīgi.
Pirmsskolas 9. un 11. grupas bērni kopā ar savām skolotājām Eļmiru Aksjutu un Svetlanu Raspopovu apmeklēja skolas bibliotēku, kur viņus gaidīja īpaša tikšanās ar Raiņa pasakām.
Sākumskolas 2. a klases skolēni lasīja Jāņa Raiņa dzejoļus “Zeltītas vasaras”,”Mākonīts un mākonīte”, bet pēc tam skatījās animācijas filmiņas. Pēc filmiņu noskatīšanās skolēni zīmēja savu ilustrāciju izvēlētajam dzejolim.

4. klašu skolēni veidoja “dzejas logu”, iesaistījās dzejas glītrakstīšanas konkursā, mācījās raksturot Raiņa dzejoļa ,,Mākonīts un Mākonīte” noskaņu, atklāt savas izjūtas zīmējumā.
5. klašu skolēni sacerēja dzejoļus kā pats Rainis. Pēc tam varēja salīdzināt savu darbu ar oriģinālu, savukārt 6. klašu skolēni analizēja Aspazijas dzejoli “Raudoša debess” un zīmēja ilustrācijas. 7. klašu skolēniem tapa klases piecrindes grāmatiņa – katrai klasei sava. 8. klašu skolēni strādāja pie Dzejoļu portretiem, skolēni noformēja dzejoli kā “portretu” – pievienoja ilustrācijas, simbolus, krāsas, kas atspoguļo dzejoļa noskaņu, mācījās dzejoli no galvas, prezentēja savu dzejoļa portretu, deklamēja izvēlēto dzejoli, īsi pastāstot, kāpēc tieši šāds noformējums un kas viņam šajā dzejolī ir svarīgs. 9. klašu skolēni darbojās kopā, lai izveidotu Dzejas koku – dzejas instalācijas darbs.
12. klašu skolēni, lasot izvēlētos dzejoļu krājumus, meklēja iedvesmojošus citātus sev katrai dienai un ierakstīja kladē, kā arī izvēlējās vienu dzejoli, kuram veidoja asociatīvo plakātu “Manu sapņu/domu/pārdomu/ilgu… dzejolis”. Plakāti sanāca dažādi – no ilgām pēc bērnības līdz protesta saucienam, un pār visu – mīlestība.
Latviešu valodas nedēļas laikā skolēniem bija iespēja apmeklēt dažādus dzejas dienām veltītus pilsētas pasākumus. 10. septembrī 5. d un 5. e klases skolēni apmeklēja Latgales Centrālās bibliotēkas Ģimenes digitālo aktivitāšu centru, kur tikās ar rakstnieku, dramaturgu un režisoru Lauri Gundaru, kurš pazīstams kā vairāku grāmatu autors gan bērniem, gan pieaugušajiem. 11. septembrī A. Pumpura skvērā 6. b klases skolēni piedalījās ikgadējā Dzejas rallijā, kurā jaunieši lasīja dzeju. Skvērā skanēja dzejas rindas un improvizācijas, radot svētku sajūtu un stiprinot piederību literatūras un mākslas pasaulei. 19. septembrī 2. d klases skolēns Daniels Tarvids un 8. a klases skolniece Jana Orlovska devās uz Augšdaugavas novada Raiņa mājā Berķenelē organizēto skatuves runas konkursu “Zelta sietiņš”. Mūsu skolēni saņēma Atzinības rakstus par savu uzstāšanos. 24. septembrī 8. d klases skolēni iepazinās ar dzejnieka Raiņa daiļradi un biogrāfiju, apmeklējot Daugavpils Raiņa Centru. Skola Daugavas kreisajā krastā – Grīvā, kurā savulaik mācījās mazais Žaniņš nu ieguvusi jaunu elpu, bet zīmīgi turpina nest Raiņa vārdu.
Latviešu valodas nedēļa “Katram mākonim ir zelta maliņa” rosināja skolēnus domāt pozitīvi, saskatīt labo dažādās dzīves situācijās un attīstīt emocionālo inteliģenci, kas ir svarīga gan valodas, gan personības attīstībā. Nedēļa apliecināja, ka ar mērķtiecīgu un radošu pieeju iespējams veidot ciešāku skolēnu saikni ar latviešu valodu un kultūru, kā arī stiprināt piederības sajūtu savai skolai un valstij. Pasākums bija vērtīgs ne tikai izglītojošā ziņā, bet arī kā iespēja sadarboties dažādu klašu skolēniem un skolotājiem, veicinot savstarpējo cieņu, sadarbību un radošumu.
Informāciju sagatavoja:
Daugavpils Zinātņu vidusskolas
latviešu valodas mācību jomas koordinatore
Marina Fekļistova