Turpinot iepazīstināt ar Daugavpils Zinātņu vidusskolas nominantiem Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes konkursam “Pedagoģiskās meistarības balva”, piedāvājam uzzināt, kā strādājušas skolotājas, īstenojot prioritāti “lzglītojamo sadarbības prasmju attīstīšana daudzveidīgā mācību vidē”.
Latviešu valodas un literatūras skolotāja Ija Ņeživenko mērķtiecīgi veido mācību procesu, lai skolēni attīstītu sadarbības prasmes gan klasē, gan ārpus tās. Mācību stundās viņi regulāri strādā pāros, nelielās grupās un projektos, kuros panākumi iespējami tikai sadarbojoties, respektējot citu viedokli, uzņemoties atbildību kopīgā darba īstenošanā. Par to liecina administrācijas stundu vērošanas protokoli.
2024./2025. mācību gadā spilgts piemērs ir 8. klašu organizētie pasākumi, kuru sagatavošanā skolēni sadarbojās, izstrādājot scenārijus, dalot lomas un veidojot dekorus. Publiskā uzstāšanās vecāku priekšā apliecināja viņu spēju sadarboties, uzņemties atbildību un prezentēt kopīgi paveikto. Šis piemērs parāda skolotājas ieguldījumu daudzveidīgas mācību vides veidošanā, kurā skolēni attīsta sadarbību un radošumu.
Daudzveidīga mācību vide tiek nodrošināta ar digitālo rīku izmantošanu, pētniecības uzdevumiem un mācībām ārpus skolas. Būtisks piemērs ir skolēnu pētnieciskais darbs “Latviešu valodas vieta un attīstība digitālajā laikmetā”, kurā tika izmantoti sociālie mediji un mākslīgais intelekts. Šādā procesā skolēni apgūst spēju pielāgoties dažādām situācijām un izvērtēt savas stiprās un pilnveidojamās puses.
Skolotāja I. Ņeživenko veicina pozitīvu psiholoģisko klimatu klasē, kurā droši sadarboties spēj ikviens skolēns neatkarīgi no akadēmiskā snieguma vai personības tipa. Viņas vadībā skolēni apgūst uzklausīšanas un argumentēšanas prasmes, lēmumu pieņemšanu un konflikta risināšanas stratēģijas. To apliecina arī klašu vidējās balles pieaugums 2024./2025. mācību gadā salīdzinājumā ar iepriekšējo.
Pedagoģes audzinātā skolniece ieguva godalgotu vietu Eiropas valodu dienas 2024 Daugavpils pasākumā “Kopā valodu daudzveidībā”, apliecinot skolēnu sasniegumus radošā sadarbības procesā.
Ija Ņeživenko aktīvi dalās pieredzē ar kolēģiem – latviešu valodas jomas skolotāju domnīcā “Ceļā uz monitoringa darbu” viņa prezentēja savas prakses piemērus, stiprinot profesionālās sadarbības kultūru. Savukārt novada seminārā “Kultūras un mākslas norišu izmantojums mācību procesā”stāstīja par kultūras pieredzi kā mācību instrumentu skolēnu motivācijas prasmju un sadarbības prasmju attīstīšanai (“Straume”, Rotko daiļrade, “Latvijas skolas soma”).

Vācu valodas skolotājas Natālijas Krivenko darbs spilgti atklāj izglītojamo sadarbības prasmju attīstīšanu, organizējot un īstenojot daudzveidīgas aktivitātes, kas veicina gan savstarpējo sadarbību klasē, gan ciešāku saikni ar vecākiem un plašāku sabiedrību.
Starptautiskās ģimenes dienas svinībās skolēni iesaistīja savus vecākus, radot patiesu kopības sajūtu. Koncertā bērni rādīja savus talantus – dejoja, muzicēja, deklamēja dzeju dažādās valodās un dziedāja angļu valodā. Vecāki aktīvi piedalījās konkursā un dziedāšanā, kas apliecina skolotājas spēju veicināt starppaaudžu sadarbību un radīt vienojošu mācību vidi.
Skolotāja Natālija rūpējas par bērnu emocionālo attīstību un empātiju. Projekta “Dalies savā siltumā!” ietvaros skolēni ar dziesmām, dejām un ludziņu angļu valodā sniedza prieku bērnudārza audzēkņiem, savukārt “Labo darbu nedēļā” apmeklēja invalīdu biedrību, daloties ar saldumiem, sirds siltumu un saņemot pretī dāvanas, kas stiprināja cieņas un savstarpējas sadarbības prasmes.
Pedagoģe atbalsta skolēnu izglītojošās intereses, organizējot mācību ekskursijas. Apmeklējot Rēzeknes robežsardzes koledžu, skolēni iepazinās ar profesijām, kurās nepieciešama disciplīna, uzmanība un komandas darbs. Šī pieredze stiprināja skolēnu motivāciju un ļāva izprast sadarbības nozīmi profesionālajā jomā.
Ne mazāk nozīmīgs ir skolēnu veikums pilsētas vācu valodas svētkos “Deutschlernen ist in”, kur klase ar radošu uzstāšanos dāvāja skatītājiem prieku un pozitīvas emocijas. Tas apliecina, ka skolotāja veido vidi, kurā skolēni spēj sadarboties, atklāt savus talantus un iedvesmot citus.
Skolotājas N. Krivenko darbība apliecina, ka viņa mērķtiecīgi un radoši attīsta skolēnu sadarbības prasmes, radot vienotu, daudzveidīgu un atbalstošu mācību vidi. Viņas organizētie pasākumi stiprina bērnu spēju sadarboties gan savā starpā, gan ar vecākiem un sabiedrību, veicina cieņas, iecietības un empātijas vērtības, kā arī iedvesmo skolēnus tiekties pēc jauniem mērķiem. Skolotājas ieguldījums ir nozīmīgs ne tikai mācību procesā, bet arī skolēnu personības un sociālo prasmju veidošanā, kas ir pamats veiksmīgai nākotnei.

Pirmsskolas skolotāja Inese Fetisova jau vairāk nekā desmit gadus ar degsmi un profesionalitāti strādā, veidojot iekļaujošu, radošu un attīstošu mācību vidi savas grupas izglītojamajiem. Viņas pedagoģiskā pieeja balstās pārliecībā, ka tieši sadarbība un pozitīvas savstarpējās attiecības ir pamats veiksmīgai bērna attīstībai un mācīšanās pieredzei.
Inese īpašu uzmanību pievērš sadarbības prasmju attīstīšanai, radot daudzveidīgas situācijas, kurās bērni mācās ieklausīties cits citā. Viņas vadībā bērni darbojas gan individuāli, gan nelielās grupās, attīstot spēju sadarboties, izrādīt empātiju, dalīties ar idejām un pieņemt atšķirīgos viedokļus.
Skolotāja I. Fetisova regulāri organizē dažādus tematiski daudzveidīgus pasākumus un aktivitātes, kurās tiek iesaistīti gan grupas bērni, gan viņu vecāki. Šajās aktivitātēs, piemēram, kopīgās darbnīcās, sporta dienās, radošos projektos un svētku pasākumos, bērniem tiek dota iespēja mācīties sadarboties, izrādīt iniciatīvu un atbalstīt vienam otru, tādējādi vēl vairāk nostiprinot sadarbības prasmes gan vienaudžu, gan ģimenes lokā.
Aktivitāšu procesā skolotāja mērķtiecīgi veicina sadarbības prasmes, kas mācību gada noslēgumā ir devušas izcilus rezultātus – audzēkņi pārliecinoši spēj mijiedarboties savā starpā, paust savu viedokli, uzklausīt citus un konstruktīvi risināt dažādas situācijas.
Ineses vadītajās nodarbībās dominē mācīšanās caur pieredzi un rotaļāšanos, kur dažādie materiāli, aktivitātes dabā, tehnoloģiju izmantojums un interaktīvi uzdevumi veicina ne tikai bērnu zināšanu apguvi, bet arī veido atbildību vienam par otru.
Skolotājas stiprā puse ir spēja pielāgot mācību vidi bērnu individuālajām vajadzībām, vienlaikus sekmējot grupas saliedētību un sociāli emocionālo attīstību. Viņa aktīvi sadarbojas ar vecākiem un kolēģiem, veidojot kopīgu atbalsta sistēmu katram bērnam.
Pedagoģes profesionalitāte, sirsnīgā attieksme un mērķtiecīgais darbs ir ievērojams ieguldījums pirmsskolas izglītības kvalitātē. Inese Fetisova ir skolotāja, kura iedvesmo, iedrošina un veido vidi, kur bērni jūtas sadzirdēti, droši un vērtīgi.

Informāciju apkopoja un sagatavoja:
Daugavpils Zinātņu vidusskolas
izglītības metodiķe
Anita Pleša