Daugavpils Zinātņu vidusskolas 9. d klases skolēni dizaina un tehnoloģiju mācību priekšmetā šogad veica pētniecības darbu “Etnogrāfiskās zīmes un to mūsdienīgs pielietojums dizaina priekšmeta veidošanā”. Šī tēma apvieno latviešu kultūras mantojuma izpēti ar radošo pieeju, attīstot skolēnu izpratni par tautas simboliem un vienlaikus rosinot viņus domāt par šo zīmju radošu lietojumu mūsdienu dizaina priekšmetos.
Darba gaitā skolēni pētīja latviešu etnogrāfisko zīmju nozīmi, grafisko atainojumu, to izmantošanu latviešu etnogrāfiskajos tautastērpos, kā arī konkrētās zīmes nozīmi citās kultūrās un valstīs. Skolēni analizēja arī dažādus mūsdienu piemērus, kur tradicionālās zīmes tiek izmantotas dizainā – apģērbā, rotaslietās, suvenīros un digitālajos medijos.
Pētnieciskā darba praktiskajā daļā katrs skolēns izstrādāja savu dizaina darbu, tajā integrējot izvēlēto etnogrāfisko zīmi kā rotājošo elementu. Dizaina idejas tika īstenotas dažādos dizaina priekšmetos – šķīvji, galdauti, ēdiena paliktņi, apģērba rotājumi, kā arī dāvanu kastes iesaiņojumi. Skolēni patstāvīgi izvēlējās materiālus, krāsas un formas, lai dizains būtu gan vizuāli pievilcīgs, gan izceltu tradicionālo simbolu nozīmi.
Darba noslēgumā tika rīkota darbu prezentācija, kurā skolēni iepazīstināja klasesbiedrus un skolotājus ar savu veikumu. Skolēnu darbi apliecina radošumu, dziļu interesi par kultūras mantojumu un vēlmi to saglabāt, pielāgojot mūsdienu pasaulei.
Šis pētniecības darbs ne tikai stiprināja skolēnu nacionālo identitāti, bet arī palīdzēja attīstīt praktiskās prasmes dizainā, pētniecībā un prezentācijā.
Lepojamies ar skolēnu paveikto un ceram, ka šāda veida darbi turpinās iedvesmot viņus iedziļināties savas tautas vēsturē un kultūrā!
Paldies skolēniem par centību un ieinteresētību!
Informāciju sagatavoja:
Daugavpils Zinātņu vidusskolas
dizaina un tehnoloģiju skolotāja
Agrita Jasāne