Pirmais skolas gads ir nozīmīgs un aizraujošs posms bērna dzīvē. Tas prasa pielāgošanos ne tikai pašam skolēnam, bet arī visai ģimenei. Tieši pirmie mēneši bieži nosaka bērna attieksmi pret mācībām, viņa pārliecību par sevi un vēlmi apgūt jauno. Logopēds vecākiem var sniegt vērtīgus padomus, kā atbalstīt bērnu šajā svarīgajā laikā.
Veidojiet pozitīvu attieksmi pret skolu
Vecāku noskaņojums tieši ietekmē bērna sajūtas. Runājiet par skolu ar interesi, stāstiet par jaunajiem draugiem, interesantām nodarbībām un iespējām uzzināt kaut ko jaunu.
Dažreiz pietiek ar ikdienas sarunu. Māte, vedot dēlu uz skolu, jautā: “Ko tu šodien visvairāk gribētu uzzināt?” Vakarā viņi kopā pārrunā atbildi, un bērns sāk uztvert skolu kā vietu, kur vienmēr sagaida jauni atklājumi.
Ar kādiem izaicinājumiem var saskarties pirmklasnieki
Skolēniem mēdz būt grūtības ar skaņu izrunu, nepietiekamu vārdu krājumu vai teikumu veidošanu. Dažiem ir sarežģīti noturēt uzmanību, atcerēties skolotāja norādījumus, rakstīt pietiekami ātri vai nepārsteigties. Pielāgošanās jaunajai videi var radīt arī emocionālu spriedzi.
Meitene reiz mājās stāstīja, ka visi klasesbiedri raksta ātrāk par viņu un skolotāja neesot apmierināta. Vecāki nepārmeta, bet sāka kopā rakstīt īsas piezīmes vecmāmiņai vai draudzenei. Tas pārvērtās rotaļā, un meitene pamazām iemācījās rakstīt pārliecinošāk.
Kā motivēt bērnu mācīties
Bērnam daudz vieglāk mācīties, ja viņš redz, kā zināšanas noder ikdienā. Ja zēnam patīk futbols, lasīšanu var trenēt ar sporta ziņām un komandas sastāviem, nevis tikai obligātajām grāmatām. Ja meitene sapņo par skaistu rokrakstu, palīdzēs īsu piezīmju rakstīšana draudzenei vai dienasgrāmatas veidošana.
Svarīgi slavēt ne tikai gala rezultātu, bet arī centību. Pat nelielas uzvaras ir pelnījušas atzinību, jo tās veido bērna ticību sev.
Runas un lasīšanas attīstība mājās
Lasīšana un sarunas mājās ir spēcīgākais atbalsts. Vecāki var ik vakaru kopā izlasīt pāris lappuses un pēc tam pārrunāt, kas patika un kas lika padomāt. Uzdodot jautājumus “Kāpēc tu tā domā?” vai “Kas notiktu tālāk?”, bērns iemācās veidot sakarīgas atbildes un domāt plašāk.
Ikdienā labi darbojas spēles:
“Burta ķēde” — viens nosauc vārdu, bet nākamajam jāsaka vārds, kas sākas ar pēdējo burtu.
“Krāsu detektīvs” — ejot pa ielu, bērnam jāatrod pieci priekšmeti noteiktā krāsā.
“Burti virtuvē” — lasot recepti, bērns skaļi nosauc sastāvdaļas, bet pēc tam palīdz tās sagatavot. Tas ne tikai trenē lasīšanu, bet arī rada sajūtu, ka viņa darbs ir svarīgs.
“Skaņu medības” — izvēlieties vienu skaņu (piemēram, “s”), un bērnam jāatrod pēc iespējas vairāk vārdu ar šo skaņu.
Lai attīstītu sīko motoriku, var izmantot lego, mozaīkas, plastilīnu, origami vai cepumu dekorēšanu. Šīs aktivitātes vienlaikus attīsta gan roku veiklību, gan runas prasmes.
Galvenais vecākiem
Svarīgākais, lai bērns justos mīlēts un atbalstīts neatkarīgi no atzīmēm. Kad zēns mājās atnes darbu ar kļūdām, ir svarīgi nepārmest, bet parādīt progresu: “Skaties, šis burts tev jau sanāk daudz labāk nekā vakar.” Tā bērns redz, ka kļūdas ir tikai ceļš uz priekšu, un saglabā vēlmi mācīties. Lai veiksmīgs pirmais mācību gads skolā!
Informāciju sagatavoja:
Daugavpils Zinātņu vidusskolas
logopēde
Ludmila Ladošina