Lai aug lasoši bērni

Noslēdzot iepazīstināšanu ar Daugavpils Zinātņu vidusskolas skolotājiem, kuri izvirzīti  Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes konkursam “Pedagoģiskās meistarības balva”, šodien piedāvājam vairāk uzzināt par tām pedagoģēm, kuras veiksmīgi savā darbā īstenojušas aizvadītā mācību gada metodiskā darba prioritāti “Lasītprasmes veicināšana un attīstīšanas stratēģijas dažādos vecumposmos un mācību priekšmetos.”

Lasītprasme nav tikai burtu atpazīšana – tā ir izpratne par vārdiem, stāsta ritma sajūta, tēlu iztēlošanās un mīlestība pret grāmatām. Šo ceļu bērni sāk pirmsskolā, un viņu pirmais gids tajā bieži ir skolotāja – tāda kā Alina Velika, kuras darbs ir aizraut, iedvesmot un atbalstīt.
A. Velika uzskata, ka ceļš uz lasīšanu sākas ar sarunu, skatienu un kopā būšanu. Viņas balss pasaku lasīšanā, izteiksme un reakcijas uz bērnu jautājumiem palīdz veidot pozitīvu attieksmi pret lasīšanu.
Svarīga ir arī emocionālā vide – skolotāja pamana bērna pirmos sasniegumus, uzslavē centību un stiprina bērna pašapziņu. Individuāla pieeja katram bērnam ir Alinas darba pamatā – katram audzēknim tiek meklēts piemērotākais veids, lai veicinātu viņa izaugsmi un stiprinātu pašapziņu.
Skolotāja izstrādā daudz savu metodisko materiālu un pielāgo mācību procesu katra izglītojamā vajadzībām.
Skolotāja A. Velika attīsta lasītprasmes dažādos mācību priekšmetos. Valodas nodarbībās viņa izmanto stāstu lasīšanu un dramatizāciju, kas palīdz audzēkņiem labāk izprast vārdu nozīmi, attīstīt iztēli un valodas prasmes, piemēram, bērni izspēlē pasaku lomas vai veido savus stāstus pēc ilustrācijām.Dabaszinību nodarbībās tekstu izpratni un vārdu krājuma paplašināšanu veicina kopīgas sarunas par apkārtējo vidi, skolotāja mudina bērnus stāstīt, ko viņi redz un jūt.
Matemātikas nodarbībās skaitļu un formu apguvē Alina izmanto vizuālus materiālus ar vārdiem un aprakstiem, piemēram, nosaukumus un vienkāršus uzdevumus tekstā, lai bērni mācītos sasaistīt simbolus ar vārdiem un izprast uzdevuma nozīmi.
Svarīga loma lasītprasmes veicināšanā ir arī veiksmīgai sadarbībai ar vecākiem. Alina aktīvi iesaista ģimenes izglītības procesā – sniedz ieteikumus, dalās novērojumos un kopā ar vecākiem meklē labākos risinājumus bērna attīstībai. Šāda cieša sadarbība palīdz radīt vienotu izglītības vidi, kurā bērns jūtas drošs, saprasts un atbalstīts. Tā viņa organizēja ģimenes iecienītāko grāmatu nedēļu.
Neviena tehnoloģija neaizstās cilvēcisku kontaktu. Alinas nodarbībās lasītprasmes attīstība ir emocionāla, mērķtiecīga un radoša mijiedarbība, kuras centrā vienmēr ir bērns.

Sākumskola ir viens no nozīmīgākajiem posmiem bērna izglītības ceļā, jo tieši šajā laikā tiek likti pamati lasītprasmei – spējai uztvert, saprast un interpretēt rakstīto tekstu. Lasītprasme ir sarežģīts process, kas ietver izpratni, domāšanu un spēju sasaistīt jauno informāciju ar iepriekš apgūto.
Sākumskolas latviešu valodas skolotājas Česlavas Celitānes darbā lasītprasmes veicināšana tiek īstenota mērķtiecīgi, radoši un diferencēti, pielāgojoties skolēnu vajadzībām un attīstības īpatnībām. Skolotājas stundā tiek izmantots grupu un pāru darbs, diskusijas un citas produktīvās metodes. Skolotāja Česlava savās stundās pirms un pēc lasīšanas uzdod skolēniem daudzveidīgus jautājumus. Vienmēr tiek organizēta atgriezeniskā saite par to, kas tika apgūts un kā notika mācīšanās, kā arī skolēni tiek rosināti sniegt atgriezenisko saiti viens otram.
Lasītprasme sākumskolā ir daudz vairāk nekā tikai prasme atpazīt un izlasīt vārdus – tā ir arī spēja izprast valodas jēgu, sajust tās skaistumu un dzīvot līdzi tekstam. Skolotāja, vadot pulciņu “Teici, teici, valodiņa”, veiksmīgi veicina lasītprasmi, iepazīstinot skolēnus ar bagāto latviešu tautas mantojumu. Caur tautasdziesmām, rotaļām, dejām un dramatizētiem uzvedumiem bērni ne tikai lasa, klausās un atkārto tekstus, bet arī tos interpretē, izdzīvo un pārrunā. Šāda pieeja veicina ne vien teksta izpratni un valodas izjūtu, bet arī stiprina atmiņu, bagātina vārdu krājumu un attīsta stāstītprasmi.
Skolotāja Česlava piedalījās Latviešu valodas aģentūras rīkotajā Lasītprasmes veicināšanas ideju konkursā pirmsskolas un sākumskolas skolotājiem, iesniedzot radošu un pārdomātu metodisko materiālu. Skolotājas darbs izcēlās ar inovatīvu pieeju un bērniem saistošām aktivitātēm, kas veicina gan valodas izjūtu, gan teksta izpratni. Dalība konkursā apliecina viņas profesionālo ieinteresētību un vēlmi dalīties ar labo praksi plašākā izglītības vidē.
Strādājot pagarinātās dienas grupā, skolotāja aktīvi meklēja veidus, kā attīstīt bērnu valodas prasmes radošā un rotaļīgā formā. Viņa aicināja skolēnus piedalīties konkursā “Radošais alfabēts”, kurā katram bērnam bija iespēja izpausties. Šis process ne tikai rosināja bērnu iztēli, bet arī sekmēja viņu prasmi domāt strukturēti, bagātināja vārdu krājumu un uzlaboja burtu un skaņu apzināšanos. Dalība konkursā veicināja bērnu interesi par valodu un radīja gandarījumu par paveikto darbu.

Skolas logopēde Ludmila Ladošina palīdz bērniem apgūt lasīšanu interesantā un rotaļīgā veidā, izmantojot spēles un individuāli pielāgotus uzdevumus. Bērni mācās atšķirt vizuāli līdzīgos burtus, lasīt un kombinēt zilbes, kā arī nostiprināt sarežģītāku divskaņu atpazīšanu un izrunu. Logopēdes nodarbībās katram skolēnam tiek piemeklēti uzdevumi atbilstoši viņa lasītprasmes līmenim un attīstības vajadzībām. Nodarbībās tiek izmantota programma LearningApps.org, kas ļauj veidot interaktīvas logopēdiskās spēles burtu un zilbju salikšanai, vārdu atpazīšanai un fonemātiskās dzirdes attīstīšanai. Papildu vizuālie materiāli tiek sagatavoti, izmantojot grafiskās noformēšanas rīku Canva. Spēles un digitālie uzdevumi palielina bērnu motivāciju, palīdz vieglāk apgūt lasītprasmi, attīstīt fonemātisko dzirdi un paplašina latviešu valodas vārdu krājumu, vienlaikus nodrošinot individuālu pieeju katram skolēnam.
Ludmila organizēja konsultāciju topošo pirmklasnieku vecākiem īpašā pasākumā “Rūķīšu darbnīca”. Tikšanās laikā vecākiem tika pastāstīts, kā palīdzēt bērnam apgūt lasītprasmi, un tika piedāvāta radoša ideja – kopīgi ar bērnu izveidot “mazu grāmatiņu”, kurā bērni var zīmēt attēlus, pierakstīt vārdus un vēlāk šo grāmatu lasīt.
Mācību gada laikā tika organizētas klases stundas pirmklasniekiem un attīstošas nodarbības pirmsskolā “Pirātu ballīte”.  Pirmklasnieki lasīja aprakstošās mīklas, mēģināja tās atminēt, kā arī izdomāja savas mīklas. Pirmsskolā bērnus sagaidīja īsti pirāti, kuri pārbaudīja, kā viņi spēj tikt galā ar piedāvātajiem uzdevumiem.
Lasīšanas prieks ir pamats bērna turpmākajām sekmēm un izaugsmei. Jo agrāk bērns atklāj, ka grāmata un vārds var aizvest viņu piedzīvojumos, jo drošāk viņš jutīsies mācībās un dzīvē.

            Ar šo rakstu tiek noslēgta iepazīšanās ar deviņām Daugavpils Zinātņu vidusskolas skolotājām, kas ar savu darbu jau ir pierādījušas, ka ir pedagoģiskā darba meistares.

Informāciju apkopoja un sagatavoja:
Daugavpils Zinātņu vidusskolas
izglītības metodiķe
Anita Pleša

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Lai aug lasoši bērni

Noslēdzot iepazīstināšanu ar Daugavpils Zinātņu vidusskolas skolotājiem, kuri izvirzīti  Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes konkursam “Pedagoģiskās meistarības balva”, šodien piedāvājam vairāk uzzināt par tām pedagoģēm, kuras

Lasīt tālāk »

Valodas ir bagātība

Š.g. 26. septembrī notika Eiropas valodu dienas 2025 Daugavpilī „Kopā valodu daudzveidībā” multilingvistiskā olimpiāde, kuras tēma bija „Multilingvāls cilvēks = bagāts cilvēks”.Daugavpils Zinātņu vidusskolu tajā

Lasīt tālāk »

Meža ekspedīcija uz Kalsnavu

Š.g. 29. septembrī – 2. oktobrī Daugavpils Zinātņu vidusskolas 5. klašu skolēni devās aizraujošā, izglītojošā, dabaszinību stundās apgūto zināšanu paplašinošā ekspedīcijā ar mērķi labāk iepazīt

Lasīt tālāk »
Search