Radošums – tā ir spēja radīt jaunas idejas, lai pārsteigtu un iedvesmotu apkārtējos. No zinātniskā viedokļa, radošas domas rezultātā rodas oriģināla ideja, savukārt ikdienas uztverē radošums vienkārši ir māka radīt ko jaunu. Lai gan daudzi cilvēki uzskata, ka radošums ir iedzimts, citi apgalvo, ka to var iemācīties.
Daugavpils Zinātņu vidusskolas 9. klases skolēni dizaina un tehnoloģiju mācību stundās, apgūstot tēmu “Gaismēnu ainavas instalācijas”, parādīja, ka radošums ir ikvienā no viņu izveidotajiem darbiem. Mācību stundās viņi pētīja gaismēnas jēdzienu, tā izpausmes veidus – lampas, laternas un vitrāžas, kā arī veidoja savu individuālo radošo darbu.
Skolēni pētīja gaismēnas jēdzienu, apskatot dažādus apgaismojuma veidus – lampas, to uzbūvi un lietošanu pēc apgaismojuma izplatības un izmantošanas mērķa, kā arī meklēja interesantas idejas gaismas un ēnas instalācijām.
Sākumā skolēni izveidoja skices netradicionālām lampām, izvēloties vienu motīvu (augu, dzīvnieku, pārtikas produktu utt.), tad pētīja tumšo un gaišo laukumu kontrastu dažādos darbos.
“Gaismēnu ainavas instalācijas” mācību tēmas mērķis ir lietot iepriekš apgūtās zināšanas papīra apstrādē un izveidot radošu individuālo darbu.
Katram skolēnam bija iespēja izvēlēties radošā darba veidu – dekoru, vitrāžu vai laternu, kuras izveidošanā varēja izmantot savas zināšanas par papīra griešanu un locīšanu. Skolēnam bija jādomā radoši un nepieciešamības gadījumā jāapsver dažādas izmantojamo materiālu un tehniku alternatīvas, pamatojot savu izvēli. Pēc tam skolēns plānoja sava risinājuma izstrādei nepieciešamos materiālus un darba soļus. Pirms skolēns uzsāka izstrādājuma izgatavošanu, bija nepieciešams izstrādāt maketu vai paraugu materiālu un tehnoloģiju iepazīšanai, kā arī saplānot darba gaitu.
Darbi izdevās krāsaini, dažādi un interesanti.
Skolēnu radošums ir nepārspējams!
Informāciju sagatavoja:
Daugavpils Zinātņu vidusskolas
dizaina un tehnoloģiju skolotāja
Agrita Jasāne