Laika posmā no 17. līdz 21. martam Daugavpils Zinātņu vidusskolā norisinājās latviešu valodas nedēļa “Lasīsim ar prieku!” Lasīšanas procesā tika iesaistīti gan mūsu mazākie, pirmsskolas audzēkņi, gan visi 1.-12. klašu skolēni.
Pirmsskolas audzēkņi iesaistījās savu mīļāko grāmatiņu un vecāku bērnības grāmatu izstāžu veidošanā, klausījās māmiņu, tēvu un vecvecāku lasītās grāmatas, veidoja omulīgu vidi lasīšanai, lasīja un prezentēja savas grāmatas, āra nodarbībās arī bija iespēja lasīt daudzveidīgu informāciju, piemēram, ielu nosaukumus, kāda auga aprakstus u.c. Tika zīmētas ilustrācijas izlasītajām grāmatām un inscenētas pasakas. Šajā nedēļā bija aktīvi arī daudzi vecāki, kuri kopā ar bērniem lasīja arī mājās, filmēja un dalījās ar video grupiņās.
Pirmklasnieki izteiksmīgi lasīja dzejoļus klases priekšā, pēc tam zīmēja tiem ilustrācijas, savukārt 2. klašu skolēni latviešu valodas nedēļas laikā klasē uzstājās, skaļi lasot par Vinniju Pūku. Stāstu par lācīti lasīja klases labākie lasītāji, kurus noteica paši skolēni. Bērni ilustrēja stāstu un tika izveidota izstāde. 3. klašu skolēni lasīja un veidoja izstādi no savām mīļākajām grāmatām, kuras atnesa no mājām.
4. klašu skolēni ar izdomu un aizrautību iekārtoja kabinetos sev ērtu stūrīti omulīgai lasīšanai un klusi lasīja savu līdzpaņemto grāmatu, pēc tam skaļi un izteiksmīgi lasīja interesantāko fragmentu visai klasei. 5. klašu skolēni lasīja izvēlēto žurnālu, vienojās par vienu rakstu, kura interesantāko fragmentu nolasīja visiem. Pārējiem klasesbiedriem bija uzmanīgi jāklausās, jāsadzird nepieciešamā informācija, kā arī jānovērtē savu klasesbiedru lasījums. 6. klašu skolēni lasīja grāmatu anotācijas, sprieda, vai anotācija spēj ieinteresēt. Tika secināts, ka anotāciju vajag prast uzrakstīt, jo no tās bieži būs atkarīgs, vai skolēns paņems grāmatu vai nē. Sestklasnieki arī noteica, kuru grāmatiņu anotācijas bija visinteresantākās, piemēram, R. Reinausas “Kā mans tētis atrada sev sievu” un O. Preislera “Mazā raganiņa”. 7. klašu skolēni lasīja lomās Jāņa Raiņa lugu “Zelta zirgs”, bet 8. klašu skolēni lasīja “negrāmatas” – tās bija instrukcijas, ceļveži, katalogi, metodiskie līdzekļi un citas. Savukārt devīto klašu skolēni latviešu valodas nedēļas ietvaros pārlasīja savus domrakstus, izpētīja biežāk pieļautās kļūdas un izveidoja savu Gada vārdu un nevārdu plakātu – atgādni, lai turpmāk censtos ievērot šo vārdu vai frāžu pareizu lietošanu!
Vidusskolēni, lietojot Blackout Poetry metodi un radošumu, veica interesantu uzdevumu – radīja savus oriģinālos darbus. Šī metode, kas balstās uz jau esoša teksta daļēju aizklāšanu, ļauj izveidot tekstu ar jaunu nozīmi un izteiksmi, izvēloties konkrētus vārdus un frāzes, kas veido jaunu dzejas vai prozas formu. Skolēni attīstīja savu iztēli un prezentēja savus darbus klasē.
Latviešu valodas nedēļas laikā bija lieliska iespēja veicināt lasīšanas prieku. Tā sniedza skolēniem iespēju atklāt jaunas grāmatas un izpētīt dažādus žanrus, veicinot ne tikai lasīšanas prasmes, bet arī vēlmi lasīt. Šīs nedēļas laikā tika uzsvērta grāmatu un citas lasāmvielas daudzveidība – katrs varēja atrast ko interesantu, kas atbilst viņa personīgajām interesēm, vai tas būtu piedzīvojumu stāsts, žurnāla raksts vai kādas ierīces instrukcija. Lasīšana iespēju robežās tika organizēta dažādās vietās. Tādas aktivitātes ne tikai veicina lasīšanas prieku, bet arī stiprina kopējo lasīšanas kultūru un māca skolēniem novērtēt grāmatu nozīmi ikdienas dzīvē. Nedēļas ietvaros tika izsludināta arī labdarības akcija “Ziedo bērnu grāmatu!” Bērni un viņu vecāki bija gana atsaucīgi, tāpēc mūsu vismazākie lasītāji varēs turpināt lasīt ar prieku.
Informāciju sagatavoja:
Daugavpils Zinātņu vidusskolas
valodu mācību jomas (latviešu valoda un literatūra) koordinatore
Marina Fekļistova