Jebkurā vecumā daudzi cilvēki saskaras ar pārdomām, kādu ceļu izvēlēties, lai veiksmīgi sasniegtu mērķi, bet, kad runa ir par morālu dilemmu, dažkārt ir ļoti grūti un gandrīz neiespējami nostāties ētiski pareizā pusē. Pirmā semestra gaitā angļu valodas stundās to mēģināja darīt visi Daugavpils Zinātņu vidusskolas 10. c un piecpadsmit 12. b klases skolēni, apgūstot bioētikas kursu starptautiskā projekta “BIOSEM” (Erasmus+ programmas 2. pamatdarbības skolu stratēģisko partnerību projekts “Bioētika un ilgtspējīgas vides pārvaldība skolās” Nr. 2022-1-SI01-KA220- SCH-000086423) ietvaros.
Pusaudži vispirms tika iepazīstināti ar svarīgākajiem bioētikas uzdevumiem, principiem un problēmām un pēc tam aktīvi iesaistījās to izpētē un dilemmu apspriešanā, pamatojoties uz tematiskiem scenārijiem. Runājot par globalizāciju un godīgu tirdzniecību, skolēni uzzināja, cik daudz patiesībā nopelna visi banānu tirdzniecībā iesaistītie, sākot no tiem, kas tos audzē, līdz tiem, kas tos pārdod. Potenciālie pircēji secināja, ka viņi pievērsīs uzmanību īpašajam simbolam un maksās nedaudz vairāk par Godīgās tirdzniecības (Fairtrade) produktiem, lai atbalstītu šo kustību. Ētiskie jautājumi, kas saistīti ar medicīnas tūrismu, izraisīja rezonansi arī skolēnos, kuri pāros un grupās apsprieda dažādus ar šo tēmu saistītus scenārijus.
Pievēršoties klimata pārmaiņu sekām, vidusskolēni sirsnīgi juta līdzi apdraudētajiem polārlāčiem un spilgti redzēja savu oglekļa dioksīda nospiedumu, ko viņi dažkārt neapdomīgi atstāj aiz sevis. Rezultātā visi nolēma veikt vismaz nelielas pārmaiņas savā dzīvē, lai novērstu pasaules mēroga katastrofu. Tā kā mēs dzīvojam “Zilo ezeru” reģionā, mūs tieši skar ūdens aizsardzības jautājumi, kā arī otrreizējās pārstrādes rūpnīcu būvniecība pilsētas robežās, šie scenāriji ir ļoti būtiski mūsu reģionam. Pamatojoties uz argumentiem, viena grupa piekrita lēmumam būvēt šādu rūpnīcu, bet divas grupas pauda kategorisku “nē” šādai idejai. Ikviens no mums dzīvo sabiedrībā, kurai raksturīgs pārmērīgs resursu un preču patēriņš, taču, apguvuši minimālisma pamatus, daži no tiem, kas ir studējuši bioētiku, nākotnē, iespējams, spēs ievērot šos principus.
Nevienam nebija vienaldzīgs jautājums par izmēģinājumiem ar dzīvniekiem, taču klasesbiedru viedokļi dalījās, jo dilemmas pamatā ir dzīvnieku dzīvības vērtība un zinātnes progresa nozīme. Pieskaroties ģenētiskās inženierijas tēmai, vidusskolēni aktīvi diskutēja par ieguvumiem un problēmām, kas ar to saistītas. Apsverot kibermobinga ētiskos jautājumus un analizējot dažādas situācijas, skolēni varētu iztēloties sevi uzmācīgā cilvēka vietā un pārdomāt, vai ir iespējams stāvēt malā, nenovēršot mēģinājumus iebiedēt citus, jo nodarītās brūces sadzīst, bet rētas paliek uz visiem laikiem.
Cilvēka attīstības tēmas ietvaros tika apspriests jautājums par vecuma diskrimināciju jeb diskrimināciju vecuma dēļ. Dažkārt cilvēki saskaras ar situācijām, kad, neraugoties uz zināšanām, pieredzi vai potenciālu, cilvēkam netiek dota iespēja to parādīt. “Jūs esat pārāk vecs un novecojis, lai strādātu mūsu ambiciozajā un modernajā komandā” vai “Jūs esat pārāk jauns, lai jums uzticētu šo darbu vai amatu”. Bieži vien tā ir tikai nepamatota diskriminācija un stereotipu veidošana. Šīs tēmas apspriešana palīdzēja skolēniem paplašināt savu redzesloku un pieņemt citus viedokļus.
Projekta skolotāju Helēnas Skripničenko, Irenas Rožko un Olgas Vasiļjevas vadībā un ar viņu atbalstu vecāko klašu skolēni skatījās tematiskos videomateriālus, iepazinās ar tekstiem, iesaistījās diskusijās, izteica savu viedokli, vienlaikus pilnveidojot nepieciešamās klausīšanās, lasīšanas, sadarbības un kritiskās domāšanas prasmes. Gan 10., gan 12. klases skolēniem šī bija iespēja iepazīt savus klasesbiedrus, viņu uzskatus par dzīvi un bioētiku. Turklāt katrs projekta dalībnieks veica savu pētījumu par kādu no piedāvātajām tēmām, kura rezultātā tika sagatavota prezentācija vai plakāts, kas apliecināja, cik dziļi mūsdienu vidusskolēni ir informēti par bioētikas jautājumiem un dilemmām.
Skolēni komentē:
“Man ļoti patika mācīties par bioētiku, jo, manuprāt, tā ir ļoti svarīga tēma, kas būtu jāizpēta daudziem cilvēkiem. Tā ietver daudz būtisku un nozīmīgu problēmu, ar kurām pasaule saskaras šodien. Uzzinot vairāk par bioētiku, vairāk cilvēku var izglītoties par tādiem svarīgiem jautājumiem kā šie, kas var palīdzēt paplašināt izpratni un veicināt pasaules mēroga problēmu risināšanu.” (Ihor Skliarenko, 10. c klase)
“Pateicoties šīm nodarbībām, es apguvu daudz ko jaunu, piemēram, par minimālismu, orgānu transplantāciju. Varbūt zināšanas, ko ieguvu šajās nodarbībās, kādam izglābs dzīvību. Diemžēl es nevaru kļūt par supervaroni un glābt cilvēkus no iebiedēšanas, bet es varu viņus atbalstīt, būt viņiem līdzās, sniegt nepieciešamo atbalstu. Es arī saprotu visu globālās sasilšanas problēmu, bet tikai kopā mēs varēsim ar to tikt galā.” (Marija Gorbačova, 10. c klase)
“Es uzzināju dažas atziņas par savu tēmu “Vai pastāv saikne starp vienkāršību un laimi?”, jo es pati to rūpīgi pētīju. Tāpēc es varu droši teikt, ka tas man palīdzēja saprast, cik svarīgs ir minimālisma dzīvesveids.” (Nikoļ Smirnija, 12. b klase)
“Es uzzināju daudz jauna par pareizu un noderīgu rīcību, lai kaut ko uzlabotu savā dzīvē, kā arī par pareizu attieksmi pret vidi un citiem cilvēkiem.” (Milana Čerņecova, 12. b klase)
“Man ļoti patika šīs nodarbības, un es ceru, ka drīz tās būs pieejamas arī citās skolās!” (Sofja Kartašova, 10. c klase)
Daugavpils Zinātņu vidusskolas Erasmus+ programmas 2. pamatdarbības skolu stratēģisko partnerību projektu Nr.2022-1-SI01-KA220- SCH-000086423 “Bioethics and Sustainable Environmental Management at schools” (BIOSEM) / Bioētika un ilgtspējīgas vides pārvaldība skolās (BIO IVP)” līdzfinansē Eiropas Savienība. Vairāk par Erasmus+ programmu var uzzināt Valsts izglītības aģentūras mājaslapā www.viaa.gov.lv sadaļā Erasmus+
Informācija sagatavoja:
Daugavpils Zinātņu vidusskolas
angļu valodas skolotājas
Irena Rožko,
Helēna Skripničenko