Pieredzes apmaiņas kursi neparastajā Islandē

    No š.g. 6.novembra līdz 13.novembrim Eiropas Savienības Erasmus+ programmas pamatdarbības Nr.1 (KA1) skolu izglītības sektora projekta Nr. 2022-1-LV01-KA121-SCH-000052565 ietvaros trīs Daugavpils Zinātņu vidusskolas skolotāji – Helēna Skripničenko, Irena Rožko un Nauris Kupcovs – devās uz kursiem “Smart teachers play more” Islandē. Šajā mobilitātē vēlējāmies iepazīties ar projektu vadīšanas metodēm, izglītības sistēmu, mācību metodēm un citu skolotāju pieredzi. Bija interesanti arī iegūt zināšanas par valsti, kura atrodas pusceļā starp Eiropu un Ameriku, par tās tradīcijām un kultūru, veidot kontaktus un iegūt jaunus projekta partnerus.

    Šajā reizē tikāmies ar projekta koordinatoriem un skolotājiem no 17 valstīm, ar kuriem bija iespēja dalīties pieredzē. Mūsu kursu nodarbības vadīja zinoši un radoši skolotāji – Lilja Jonsdottira un  Tors Gunnnarsons. Nodarbību laikā iepazināmies ar projekta vadīšanas mācību metodēm.

     Kursu sākumā strādājām pie 21.gadsimta prasmēm un kompetencēm, diskutējām, kā izvēlēties tēmu projekta darbam atbilstoši skolēnu vajadzībām un vēlmēm.

     Strādājām ar dažādām metodēm, kā veicināt demokrātiju grupu darbos – caur tēmas izvēli, dalīšanos grupās un informācijas atlasi, kā piedāvāt dažādus projekta īstenošanas veidus un kā piedāvāt kritērijus skolēniem, lai tie var pašvadīti un veiksmīgi paveikt projekta darbu.

    Tikšanās noslēgumā 17 valstu skolotāji dalījās pieredzē, kā tiek veidotas stundas, kādas metodes tiek izmantotas, kā arī tika veidoti kontakti starp skolām, lai varētu turpmāk sadarboties kāda citā projektā. Bez tam noslēgumā, izmantojot jaunapgūtās metodes un plānu, skolotājiem bija iespēja izveidot un prezentēt projekta plānu kādai no tēmām, kuras svarīgas mūsdienu skolēniem – datorspēles, klimata pārmaiņas, jauniešu iespējas uzņēmējdarbībā.

   Kursa vadītāji bija rūpīgi pārdomājuši kursu organizāciju, jo katru dienu bija noteikts mācību darbs ar skaidru kārtību, kur un cikos jābūt. Kursa vadītāji parūpējās par kultūras programmu un bija iespēja iepazīt skolas izglītības sistēmu valstī un Islandi kopumā.

     Islandes izglītības sistēmā vērojamas pārmaiņas, līdzīgi, kā tas ir visā Eiropā – pāreja uz kompetencēm un 21.gadsimta prasmēm. Mūsdienu skolas Islandē tiek pielāgotas bērniem no 6 mēnešu līdz 16 gadu vecumam, kurās tiek veidoti apstākļi, lai katrs skolēns justos mīlēts, aprūpēts un iekļautos vienā izglītības sistēmā. Islandes skolās tiek īstenota iekļaujošā izglītība. Islandes izglītības sistēmā 15 % no mācību stundām aizņem projekta darbs. Mācību procesā skolēni apgūst zināšanas par apkārtējo vidi un atbildību par to, jo islandieši dzīvo saskaņā ar to. Ekoloģiskais pamatprincips redzams arī skolas ikdienā – mācību grāmatas tiek izmantotas elektroniskā veidā un katram skolēnam ir planšetdators. Skolēni ļoti daudz izmanto planšetdatorus lasīšanai. Saskaņā ar statistikas datiem, Islande ir viena no pasaules valstīm, kur visvairāk lasa. Skolās speciāli tiek organizētas stundas grāmatu lasīšanai un bibliotēkās tiek ierīkotas lasīšanai piemērotas vietas. Skolēniem obligāti katru dienu ir jālasa 20 minūtes un pēc tam jāizstāsta par izlasīto skolotājam.

Galvenais mācību princips – mācīt demokrātiju ne tikai kā priekšmetu, bet arī ikdienas lietās ar piemēriem un atbildību. Viens no spilgtiem piemēriem ir projektu darbs skolās. Visas projektu darba stadijas – tēmas izvēle, projekta izstrādāšana, izpēte, publicēšana un rezultātu analīze notiek pašvadīti. Projektu rezultātiem var būt arī valstiska nozīme.

      Iepazinām Islandes galvaspilsētu Reikjaviku, kur dzīvo lielākā daļa valsts iedzīvotāju – vairāk nekā 160 tūkstoši Iedzīvotāju. Reikjavikā sastopamas vairākas pasaules reliģijas, vairākas kultūras un tradīcijas. Pilsētas mājas neizceļas ar konkrētu stilu, kā tas ir Eiropā, bet katra ēka izceļas ar īpaši veidotiem grafiti rakstiem uz sienām, uz ceļa vai jumta krāsu, kas attēlo islandiešu toleranci gan pret apkārtējiem, gan pret dabu. Pilsētas centrā atrodas galvenais apskates objekts – Hallgrímskirkjas katedrāle, no kuras paveras skats uz visu pilsētu.

      Islandes valsts skaistumu bija iespējams novērtēt, izbraucot pieredzes brauciena apkārt Islandei. Iepazinām arī islandiešiem raksturīgo dabu. Vairāk nekā 50 % cilvēku tic elfiem, un tie ir atkarīgi no dabas, kura, pēc viņu domām, spēlē viņu komandā. Pastāvīgie vulkāna izvirdumi nodrošina nemainīgi lielu tūristu pieplūdumu valstī, kas, savukārt, ir viens no galvenajiem ienākumu avotiem Islandē. Islandiešiem ir laba humora izjūta: salīdzinot ar Latvijas mežiem, iziet no Islandes meža ir ļoti vienkārši – vajag tikai piecelties un būs redzams ceļš. Arheologu pētījumu rezultātā ir pierādīts, ka Islande senos laikos bijusi tropiska sala, kur auguši banāni, bet mūsdienās, izmantojot dabas spēku jeb geizerus, Islandes siltumnīcas ir viena no lielākajām banānu audzētavām, tajās aug arī tomāti, gurķi, salāti u.tml. Bez tam, Islandē ir viena no lētākajām enerģijām, jo tiek izmantotas kalnu upes,  geizeri un vēja spēks. Dabas dažādība mūs apbūra un pārsteidza – uz katra soļa daba ir ļoti mainīga: geizeri un melnās pludmales ar ledus gabaliem un aisbergiem, tad vulkāni, kuri nebiedē cilvēkus, arī ezeri, kuri izveidojušies ledāju kušanas laikā, un lavas lauki, – kur vien paveras acis, ir redzams kas atšķirīgs.

   Daugavpils Zinātņu vidusskolas skolotāji atgriežas Latvija un skolā sasmēlušies jaunas zināšanas un metodes, gatavi iedvesmot skolēnus jauniem panākumiem un projektiem. Paldies par atbalstu skolas vadībai un skolas atbalsta personālam!

Daugavpils Zinātņu vidusskolas Erasmus+ programmas akreditācijas projektu Nr. 2022-1-LV01-KA121-SCH-000052565 līdzfinansē Eiropas Savienība. Vairāk par Erasmus+ programmu var uzzināt Valsts izglītības aģentūra mājaslapā www.viaa.gov.lv sadaļā Erasmus+.

Informāciju sagatavoja:
Daugavpils Zinātņu vidusskolas
skolotāji
Nauris Kupcovs,
Irena Rožko,
Helēna Skripničenko

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Mūsu „Ēnotāji” 2024

Kopumā šogad 4. aprīlī “Ēnu dienā” piedalījās 18 Daugavpils Zinātņu vidusskolas 2. – 5. klašu skolēni. Dalības rezultātā skolēniem paplašināts redzesloks par profesijām un darba

Lasīt tālāk »
Search